Sökmotorer – historia

Alla har vi någon gång använt oss av sökmotorer. Sökmotorer finns, som de flesta vet, till för att hjälpa oss att söka efter information på Internet och få fram de bästa träffarna på hemsidor som passar det vi har sökt på. Men sökmotorer har inte alltid funnits. Hur började allt?

Sökmotorer i historien
Sökmotorerna är väldigt unga. De har inte funnits länge alls och blev något stort direkt när de slog igenom. Den första stora sökmotorn var World Wide Web Wanderer och den kom 1993. Den skapades mest för att mäta Internetanvändningens tillväxt. World Wide Web Wanderer fanns kvar till 1997.

År 1994 dök databasen Web crawler upp. Samma år uppkom sökmotorn Lycos sökmotor. Den innehöll så mycket som cirka 54 000 indexerade dokument. Lycos är en av de sökmotorer från tidigare år som än idag finns kvar. Den har även, liksom andra sökmotorer, fått byta ägare ett antal gånger. Idag räknas Lycos sökmotor som dotterbolag till Daum Communication Corporation, som är koreanskt.

Året därpå, 1995, kom Altavista till världen. Altavista var den första av alla sökmotorer som hade flerspråkiga funktioner. Denna sökmotor har också bytt ägare ett par gånger men slutligen köptes den av Overture Services, som i sin tur ägs av Yahoo! Altavista var den största av de sökmotorer som kommit hittills, men då visste man inte att en ny jätte snart skulle komma – Google.

Google skapades och lanserades 1998 och slog direkt bort Altavista från tronen som den mest använda och besökta av sökmotorer. Det var Sergey Brin och Larry Page som introducerade sidan och namnet Google kommer från ordet googol. Googol är med andra ord benämningen på talet som utgörs av en etta och 100 nollor. Google är den största av alla sökmotorer för att dess databas innehåller biljontals hemsidor. Sökmotorn har enligt experter cirka 50 % av sökmotorernas totala trafik. Detta betyder att det är otroligt eftertraktat att få en bra placering hos Google eftersom det kommer att ge mycket mer trafik till en speciell hemsida än hos någon annan av dagens sökmotorer.

Utvecklingen går väldigt snabbt så det är viktigt att hålla koll på hur läget ser ut även när det gäller sökmotorer. Just nu är Google i topp och har varit det länge, men tänk på att det kan ändras snabbt. Sköter du hemsidor och vill att de ska få en bra rankning på sökmotorer är det bra att hålla koll på hur läget förändras mellan sökmotorerna.